Aankomst in Palma - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Tjalling Jong - WaarBenJij.nu Aankomst in Palma - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Tjalling Jong - WaarBenJij.nu

Aankomst in Palma

Door: Tjalling de Jong

Blijf op de hoogte en volg Tjalling

11 September 2014 | Spanje, Palma de Mallorca

Na maandenlang aftellen ging mocht ik dan eindelijk Nederland achter me laten en mijn ervaring in Spanje laten aanvangen. Op woensdag 10 september ben ik vanaf vliegveld Eelde naar Aeroport de Palma gevlogen, waar ik het komende halfjaar zal bivakkeren omwille van mijn studie. Doel van de buitenlandse studie is met name het creeren van ‘’cultural awareness’’ en het ontwikkelen van mijn Engelse en Spaanse taalvaardigheden. Los daarvan is het ontmoeten van nieuwe mensen ook erg goed voor je ontwikkeling en vergaar je een bredere blik op het leven. Om de Chinese filosoof Confucius te citeren: ‘’het is beter een mijl te rijzen dan om duizend boeken te lezen’’. Als ik deze uitspraak letterlijk zou nemen, dan zou er van studeren weinig terechtkomen. Studeren en tegelijkertijd genieten lijkt me geen onmogelijke gedachte.

Het was de eerste keer dat ik alleen op een vliegtuig stapte, dus ik was redelijk gespannen voor de vlucht. Vlak voor het inchecken bleek dit gevoel op zijn plaats, want ik was vergeten mijn ov-kaart stop te zetten. Om een ov-vergoeding te kunnen ontvangen moet deze worden stopgezet. Gelukkig was mijn chauffeur bereid dit voor mij te doen. De vlucht verliep verder zonder problemen en eenmaal op het vliegveld in Palma heb ik een taxi naar het adres van mijn appartement gepakt. De chauffeur van de taxi bevestigde mijn vermoeden dat weinig mensen hier de Engelse taal beheersen. Des te meer reden voor mij om mijn Spaans bij te schaven dus.

Na lange tijd zoeken op het internet naar een appartement heb ik samen met mijn medereiziger, die later vliegt, eindelijk een appartement gevonden. Er zijn vele Spaanse bedrijven die een site beheren met daarop veel aanbod in de verhuur van appartementen. Uiteindelijk vonden wij ons appartement op de site van de universiteit, waar particuliere verhuurders een lijntje uitgooien in de hoop dat studenten bijten. Omdat wij zekerheid wouden wat betreft een plek om te wonen beten we maar al te graag toe. Er was afgesproken dat ik na aankomst naar het appartement zou komen en zou bellen. Op dat moment hadden we al veel contact gehad met de verhuurder, waardoor we overtuigd waren dat het betrouwbaar moest zijn. Eenmaal bij het appartement stond de zoon van de huisbaas al op mij te wachten. Na een korte kennismaking liet hij me zien hoe alles in het appartement werkte en vervolgens zou hij me een klein stukje van de wijk laten zien. Supermarkten in overvloed en ook over het aanbod qua bars zal ik niet klagen. Aangezien hij toch geen verplichtingen had deze dag zouden we ook nog even het stadscentrum bekijken. Met elke pas die ik zette werd ik gelukkiger met mijn keuze voor Palma. We liepen langs het strand terug naar het appartement. Dit duurde slechts 10 minuten, waardoor een frisse ochtendduik voor school ook tot de mogelijkheden behoort. De ligging van het appartement is vrij centraal, waardoor we alles snel en makkelijk kunnen bereiken.

Toen mijn gids eenmaal was vertrokken was de supermarkt al dicht, dus wou ik ergens gaan eten. Echter waren de meeste restaurants nogal verlaten en ben ik uiteindelijk bij een Chinees naar binnen gestapt. Helaas was ik ook hier de enige klant. Mijn honger was echter groter dan mijn drang naar gezelligheid, dus bestelde ik hier een vertrouwd bord Chinees om mee te nemen. Tijdens het wachten op mijn bestelling kreeg ik een heerlijk koud oosters biertje voorgeschoteld. Een vriend van de eigenaars zat aan de tafel tegenover mij en was in de veronderstelling dat ik uit Engeland kwam. Toen ik hem vertelde dat ik uit Nederland kwam vroeg hij direct wat ‘’babi pangang’’ nou eigenlijk was. Steeds als er Nederlanders bij hen kwamen eten werd er gretig gevraagd naar dat gerecht, maar hij had geen flauw idee wat het was. Ik probeerde een nauwkeurige uitleg te geven van de samenstelling van babi pangang, maar uiteindelijk lieten we dat onderwerp maar links liggen. Na een lang gesprek over de Nederlandse cultuur, voorzover die bestaat, was mijn avondeten+ontbijt klaar en wandelde ik naar het appartement om het daar net als thuis voor de televisie naar binnen te werken. Ik kwam erachter dat mijn Spaans nog flink moet worden bijgespijkerd, aangezien ik van de Spaanse quiz-show die ik keek enkel de geldprijzen goed kon vertalen. Na het kijken van deze vermoeiende show was het inmiddels na middernacht en heb ik besloten om in bed te kruipen. Deze eerste kwart dag heeft mij genoeg reden gegeven om aan te mogen nemen dat ik een leuke en uitdagende tijd tegemoet ga.

Hasta luego!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjalling

In deze blog schrijf ik over mijn ervaringen in Palma de Mallorca tijdens mijn studie aan de Universidad de Illes Balears.

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 3295

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 03 Maart 2015

Palma de Mallorca

Landen bezocht: