Palma de Mallorca - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Tjalling Jong - WaarBenJij.nu Palma de Mallorca - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Tjalling Jong - WaarBenJij.nu

Palma de Mallorca

Door: Tjalling de Jong

Blijf op de hoogte en volg Tjalling

28 Oktober 2014 | Spanje, Palma de Mallorca

Ik geniet inmiddels alweer een ruime maand van mijn verblijf op het prachtige eiland Mallorca. In deze periode heb ik kennisgemaakt met het Spaanse leven en ben ik gestart met het studeren aan de UIB in Palma. Het niveau is prima te doen en de colleges zijn niet veel saaier dan in Nederland. Wel is het door de taalbarriere lastig om bepaalde formaliteiten af te handelen. Pas net heb ik mijn studentenkaart en buskaart bemachtigd. De buskaart is vrij belangrijk aangezien ik daarmee voor €20 per maand onbeperkt kan reizen binnen Palma terwijl dat zonder buskaart, met mijn busconsumptie, neerkomt op ongeveer €100.

Voornaamste reden van de onduidelijkheid hier is het gebrek aan mensen die Engels spreken. Inmiddels kan ik me een klein beetje verstaanbaar maken in de spaanse taal, maar als het gaat om bankzaken en registraties bij de gemeente ben ik genoodzaakt om terug te vallen op het Engels. De mensen waarmee ik deze zaken moet afhandelen spreken echter geen woord Engels. Helaas start mijn spaanse cursus pas eind November. In de tussentijd probeer ik mijn spaans te verbeteren met de app Duolingo en door zoveel mogelijk gesprekken in het Spaans aan te gaan. 'Failure is the first way to succes'' is een lekker bekkend cliché, maar het blijft toch lastig om iemand een woord uit te leggen dat je enkel in talen kent die zij niet spreken.

Helaas is het zomerseizoen vrijwel definitief voorbij. Voor Mallorcaanse begrippen is het nog erg lang warm en zonnig gebleven. Echter treedt nu dan toch echt de herfst in. De temperatuur is nog steeds lekker, maar de bewolking en daarmee ook de regen nemen wel wat toe. De laatste weken heb ik nog volop kunnen genieten van de mooie stranden hier in de buurt. Het strand bij het centrum van Palma is een typisch ‘’stadstrand’’. Het is erg uitgestrekt en er spoelt nogal eens wat zeewier aan. Los van de aanspoelende schatten bevindt het strand zich pal naast een snelweg, wat de rust niet echt ten goede komt. De strandjes die meer de moeite waard zijn om te bezoeken zijn Ses Illetes, Cala Major, Es Trenc en Colonia de Sant Jordi. Deze stranden bevinden zich allemaal aan de zuidelijke kust van Mallorca. Deze stranden zijn prachtig afgelegen en zorgen daarmee meer voor een soort vakantiegevoel. In het noordwesten van het eiland bevindt zich nog een strand genaamd Cala de Calobra, wat een van de mooiste stranden van Spanje schijnt te zijn. Het strand ligt tussen twee kliffen en heeft daardoor een sprookjesachtig aanzicht. Ikzelf ben er echter nog niet geweest. Er is me verteld dat dit zeker nog de moeite waard is, dus ik hoop dat ik er nog eens op terug kan komen.

Zoals gezegd ben ik tegenwoordig in het bezit van een buskaart waarmee ik voor een redelijke prijs onbeperkt kan reizen in Palma. Dit omvat alle buslijnen van de maatschappij EMT. Om buiten Palma met de bus te kunnen reizen ben ik genoodzaakt gebruik te maken van de TIB. Met deze grotere bussen kan ik plekken als Valdemossa, Soller, Inca en andere kenmerkende dorpjes van het eiland bereiken. Natuurlijk bestaat ook de oude vertrouwde tweewieler nog als vervoermiddel. Na lang zoeken naar een goedkope tweedehands mountainbike had ik de hoop opgegeven en besloot ik een nieuwe fiets met korting te kopen. De prijs hiervan was €160, wat alsnog niet veel geld is voor een leuke mountainbike. Bovendien zou ik de fiets na mijn verblijf weer kunnen doorverkopen. Om mijn majestueuze tweewieler te kunnen gebruiken en door te kunnen verkopen was het echter wel handig geweest om het apparaat ook daadwerkelijk in bezit te houden. Wellicht heeft onze lieve heer in de wolken op zijn telraampje bijgehouden hoeveel fietsen ik in Groningen na het stappen voor een tientje van zwervers heb overgenomen en was €160 de uitkomst van zijn hoogstaande optelsom. Aannemelijker is dat het gewoon een zwerver was die meer geld nodig had. Waar het op neerkomt is dat mijn fiets na een week gestolen is. Zonder fiets is het redelijk ver lopen naar de bus en richting het centrum, dus moet ik op zoek naar een nieuwe. Afgelopen weekend vonden de laatste dagen van het Oktoberfest plaats en per toeval kwam ik een Nederlander die op het eiland woont tegen. Hij vertelde me dat de bergen prachtig zijn en vroeg of we eventueel met hem de bergen in wouden om te mountainbiken. Als de goden me een beetje goedgezind zijn wordt mijn volgende fiets niet binnen een week gejat en plaatst ik de volgende keer een aantal foto's van de bergen.

Het nachtleven hier is zeer bruisend. In Palma zelf zijn verschillende nachtclubs en oneindig veel barretjes. Daarnaast zijn er ook nog Magaluf en Arenal als toeristische trekpleisters ten oosten en ten westen van Palma. Magaluf is het bedevaartsoord voor Engelse alcoholisten en Arenal is hetzelfde voor Nederlanders en met name Duitsers. Om een avondje lekker door te zakken zijn deze plekken uitermate geschikt om een leuke avond te hebben. Om iets stijlvoller te stappen is het de beste keuze om in Palma zelf een discotheek te bezoeken. Na een maand Oktoberfest staat het nachteven inmiddels volledig in het teken van Halloween, wat betekent dat op zoek moet naar een eng kostuum om mezelf in te hijsen.

Verder zal de alcohol er ook weer uitgezweet moeten worden. Gelukkig kan ik fitnessen op de universiteit en is het op een eiland niet onmogelijk om een paar baantjes te trekken. Wanneer er teveel zeewier in de zee ligt kan ik er ook nog voor kiezen om in het zwembad van de universiteit te duiken. Verder organiseert de universiteit meerdere voetbaltoernooien, zowel op het veld als in de zaal. Deze twee ondergronden verschillen hier overigens weinig van elkaar aangezien het kunstgras van dramatische kwaliteit is. Na het uploaden van dit boekwerk ga ik dus op zoek naar fatsoenlijk schoeisel om te voorkomen ik tijdens halloween met een open beenbreuk mensen de stuipen op het lijf jaag.

adiós!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjalling

In deze blog schrijf ik over mijn ervaringen in Palma de Mallorca tijdens mijn studie aan de Universidad de Illes Balears.

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 3297

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 03 Maart 2015

Palma de Mallorca

Landen bezocht: